Nog 2 nachtjes!!

11 september 2018 - Emmen, Nederland

Hallo!

Nog 2 nachtjes slapen en dan is het zo ver! Carlien en ik (Chantal) gaan dan naar Australië. Ondertussen ben ik bezig met het inpakken van mijn koffer. Een paar weken geleden ben ik al begonnen met het treffen van de voorbereidingen hiervoor en mijn koffer ligt dan ook al een tijdje open op de grond van mijn slaapkamer. Elke keer wordt hier weer iets bij in gedaan, wanneer ik dit niet meer nodig denk te zijn. Maar vandaag kan het echte inpakken beginnen, mijn kleren zijn bijna allemaal gewassen en ik heb de kleren voor de komende dagen al klaar liggen op mijn kamer. Ik moet dan alleen nog bepalen welke kleren mee mogen naar Australië en welke kleren ik hier in Nederland laat. Er zijn natuurlijk zo veel paklijsten, waar ik ook wel heel veel baat bij heb gehad, maar geen enkele paklijst kan je helpen bij het bepalen welke kleding mee kan en welke niet, helaas!

De reis zelf vind ik ook nog wel spannend, straks worden we toch nog tegen gehouden bij de douane en mogen we het land alsnog niet in. Hier hebben we al geen geluk mee gehad tot nu toe. Onze aanvraag voor een visum werd afgekeurd, wat misschien wel een beetje onze eigen schuld was, maar wij wisten echt niet beter. Hierdoor hebben wij een ander visum moeten aanvragen en de aanvraag hiervan duurde iets langer dan wij hadden gehoopt. We zouden oorspronkelijk op 27 augustus om 21:00 naar Australië zijn gegaan, maar de vrijdag ervoor hadden we nog geen bericht over ons visum. Hierdoor hebben wij de vlucht moeten omboeken. Gelukkig hebben wij ondertussen beide ons visum en mogen wij dus wettelijk gezien het land in, mits ons dus bij de douane niks tegenzit. We vliegen nu donderdag 13 september om 21:00 en moeten 24 uur vliegen, we zijn dan zaterdag 05.10 Australische tijd (21:10 uur CET) in Sydney.

Ik ben echt benieuwd hoe het leven daar is, hoe ons verblijf daar verloopt en waar we precies terecht komen. We hebben namelijk voor de eerste week wel onderkomen, want Hans (hij begeleidt ons bij het onderzoek dat wij gaan doen) is zo lief om ons op te halen van het vliegveld en ons de eerste week bij hem te laten logeren. In deze week hebben wij de tijd om een plek voor onszelf te zoeken, dus mocht iemand nog tips hebben: kom maar door!

En ja, wat gaan wij daar eigenlijk doen? Voor ons is dat op het moment ook nog niet helemaal duidelijk. Wat wij wel weten is dat wij onderzoek gaan doen. Dat onderzoek zal te maken hebben met de Nederlandse taal van kinderen in Sydney. Nu hoor ik je al denken dat Australische kinderen niet Nederlands spreken, maar deze kinderen doen dat wel! Zij zijn zelf in Nederland geboren en later verhuisd naar Australië, of (een van) beide ouders is/zijn Nederlands. Deze kinderen gaan ook naar een Nederlandse school, waar ze les krijgen over de Nederlandse taal en cultuur. Maar we weten nog niet wat we precies gaan onderzoeken en hoe we dat zullen gaan doen, gelukkig kunnen wij daar de eerste weken in Australië ook voor gebruiken.

Laten we zeggen: no worries!

Carlien & Chantal!

1. Anniek:
    11 september 2018
    Veel plezier meiden, goede reis! Ik zie jullie waarschijnlijk in de week van 12 november,
    Groeten Anniek